تصمیم دارم توی این تاپیک، از تجربه خودم در رزومهنویسی برای پیدا کردن کار در کانادا بگم. من قبل از نوشتن رزومه، یک تعداد رزومه بررسی کردم و بخشی از این اطلاعات رو به دست آوردم و بخشی هم در طول فرآیند ارسال رزومه و مصاحبه متوجه شدم. اول از همه بگم که برخلاف ایران، توی کانادا برای رزومه نیازی به عکس نیست و داشتن عکس در رزومه حتی نکته منفی به حساب میاد. البته مگر شغل شما مدل یا بازیگری باشه. البته توی کشورهای دیگه مثل آلمان و سوئد، وجود عکس توی رزومه لازمه. اطلاعات شخصی که لازمه در رزومه حتما بنویسید؛ نام و نام خانوادگی و اطلاعات تماس(شماره تماس و ایمیل) با شماست. وضعیت تاهل، سن، جنسیت، ملیت و سایر اطلاعات خصوصی لزومی نداره توی رزومه نوشته بشه. ایمیلی که استفاده میکنید باید به نام خودتون باشه و از اسم مستعار یا عجیب و غریب استفاده نکنید. رزومه شما باید حداکثر در یک دقیقه قابل خواندن باشد، پس مختصر و مفید بنویسید و از بیان جزئیات خودداری کنید. رزومه یک الی دو صفحهای مناسب است و بهتره کلمات مهم رو بُلد کنید. برای هر فرصت شغلی یک رزومه جداگانه بنویسید و توی رزومه به مهارتهایی که آگهیدهنده براش اهمیت داشته بپردازید. دستاوردهای خودتان را در هر شغلی که داشتید، به صورت عدد بیان کنید. مثلا میزان فروش را چقدر تغییر دادید یا مدیر چند نفر بودید؟ جملات رزومه رو به صورت سوم شخص بنویسید و از نظر گرامری بررسی کنید مشکلی نداشته باشه. با جملات کوتاه و شفاف در مورد شرکتهایی که با آنها همکاری داشتید و وظایف خودتون توضیح بدید. بخش تحصیلات و مدارک را کامل و دقیق بنویسید. سابقه کارهای بدون حقوق یا داوطلبانه را بنویسید به ویژه اگر با موقعیت شغلی مدنظرتان مرتبطه. حتی اگر از شما خواسته نشده، بهتره همراه با رزومه، یک کاور لتر (cover letter) هم قرار بدید. نمونهکار اگر دارید توی لینکدین یا وبسایت شخصیتون منتشر کنید و لینک آن را در رزومه قرار بدید. ممکنه استخدامکننده اکانتهای شما رو در شبکههای اجتماعی مشاهده کند، پس اگر دوست ندارید در نگاه اول کارفرما با موردی روبرو شود، آن را در شبکههای اجتماعی منتشر نکنید. خیلی از شرکتها، بررسی ابتداییِ همهی رزومهها رو به عهده ابزارهای دیجیتال میگذارند. در این حالت معمولا این ابزارها به کلمات کلیدی که در آگهی استخدام وجود دارد، حساس هستند. پس از این کلمات کلیدی در رزومه خودتون استفاده کنید. بهتره از یک فرم اجرایی متعارف استفاده کنید یعنی ابتدا مشخصات خود را بنویسید. سپس تحصیلات، بعد از آن تجربههای شغلی و دستاوردها و نمونهکارهای خود را قرار بدهید و در آخر به سراغ مهارتهایی که دارید برید. یعنی: name and contact information Education Work History Skills خوب هست بعد از نوشتن رزومه، از افراد فعال در حوزه شغلی خودتان بخواهید آن را مطالعه کنند و در صورت نیاز مشکلات آن را اصلاح کنید.